Sandro Munari, Markku Alen, Björn Waldegård, Walter Röhrl, Hannu Mikkola, Stig Blomqvist, Timo Salonen, Juha Kankkunen, Miki Biasion, Carlos Sainz, Didier Auriol, Colin McRae, Tommi Mäkinen, Marcus Grönholm, Richard Burns, Petter Solberg, Sébastien Loeb, Sébastien Ogier... ja Ott Tänak. Suured võidusõitjad, ralli maailmameistrid.

Kes uskunuks veel kümmekond aastat tagasi, et uhkesse nimekirja lisatakse Eesti mees. Või siiski... Tol 2009. aastal olid esimesed märgid juba õhus: Tänak võitis oma teise Eesti meistritiitli, startis N-rühma autoga esimesel MM-rallil Portugalis ja oli oma masinaklassis ühel kiiruskatsel nobedaim. Ent mis veelgi olulisem – ta pani kinni noortele võidusõitjatele korraldatud Pirelli Star Driveri rahvusvahelise mõõduvõtu ja sai tänu sellele kaasa lüüa järgmise aasta kuuel MM-etapil PWRC arvestuses, millest kahel triumfeeris. Uks rallimaailma oli avatud, ent samal ajal võtsid saatusejumalanna abilised spaleeri ja asusid teekonnal valusaid hoope jagama.

Aasta 2018. Tänak on kolme järjestikkuse rallivõiduga kerkinud suurde mängu, tiitel juba terendab silmapiiril, kuid siis tabab teda järjekordne saatuse löök – kes neid enam lugeda jõuab. Walesi rallil pudeneb Toyotal põhjaplaat alt, pisarais mees langeb murtult murule ja jääb sinna pikaks ajaks lebama. Need on filmi „Tänak. The Movie” ühed südantlõhestavamad kaadrid.

Mehe mõõdupuu pole see, kui mitu korda teda pikali lüüakse, vaid kui tugevana ta püsti tõused. Selle aasta keskel oli selge – kui nüüd meistritiitlit ei tule, pole maailmas õiglust olemas.

Ülimalt stiilne võit


„Tänak ei olnud eelmisel aastal võitmiseks veel valmis,” tunnistas Toyota meeskonna pealik, neljakordne maailmameister Tommi Mäkinen. „Polnud kahtlustki, et kiiremat rallisõitjat maailmas pole, kuid ikka veel valitses temas mentaliteet, et tuleb võita kõik kiiruskatsed. Sel kevadel nägin, et suhtumine on muutunud – nüüd ta teadis, kuidas maailmameistriks tulla.”

Kataloonias toimus vaid tiitli vormistamine ja Tänak tegi seda ääretult stiilselt, nagu märkis kuuekordne maailmameister Sébastien Ogier, kes langes juba reedel roolivõimendi probleemide tõttu konkurentsist.

Ott Tänak: „Mul on elus olnud raskeid aegu, olen paljust läbi käinud, kuid selline pinge oli midagi uut.”

Ralli alguses tundus Tänak ebalev ega kihutanud ott-tänakulikult vaid hoidis end kolme Hyundai taha. „Olen esimene startija kruusal, mis polnud hea positsioon, kuid samas väldin riske. Ei taha panna kõike kaalule selleks, et kindlustada tiitel Kataloonias, mulle jääb ka Austraalias võimalus,” tõdes Tänak.

Laupäeval, pärast tagasihoidlikku algust, lülitas Tänak sisse võidusõidurežiimi (tegelikult selle aeglasema variandi), võitis neli kiiruskatset järjest, jättis Sébastien Loebi selja taha ja jõudis Dani Sordost vaid 3,1 sekundi kaugusele. „Ma pole võimeline kiiremini sõitma,” oli Sordo ärritunud. „Ma ei tea, äkki Tänak suitsetab midagi.”

Kolme pühapäevase katsega andis Tänak mõne sekundi Sordole tagasi, ent see oli kui malelaual matikombinatsiooni üles seadmine. Seis oli selline, et Tänak pidi tiitli kindlustamiseks olema punktikatsel Thierry Neuville’ist ees või otse tema selja taga.

Kui töö tehtud, Tänak avanes ja kirjeldas, mida ta nädalavahetusel kuni viimase kiiruskatseni läbi elas. „See polnud pinge, vaid suur pinge, kolmapäevast alates,” rääkis Tänak, kelle näost oli kadunud tõsidus ja täielik keskendumine. „Iga teine küsis, mis mu peas toimub, kas tulen maailmameistriks... Mul on elus olnud raskeid aegu, olen paljust läbi käinud, kuid selline pinge oli midagi uut ja ma ei teadnud, kuidas sellega toime tulla. Pidin lõdvestuma, sõitma kiirelt, kuid ainsagi veata ja lõpuks tiitli ära tooma. Ma ei tahtnud kellelegi jätta Austraalia ralliks šanssi.”

Tšempioniks kroonimisel vallandusid Ott Tänaku emotsioonid. Kaardilugeja Martin Järveoja aitas nendega toime tulla.
Foto: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Viimase katse eel oli kaks võimalust, selgitas Tänak, kas loota, et Neuville pole piisavalt kiire või ise gaas põhja suruda. „Punktikatse alguses polnud mul hea tunne, esimesed kilomeetrid olin krampis, aga siis sain kõik korda. Töö sai tehtud.”

Punktikatse oli see, mida Ogier tiitli stiilseks võitmiseks nimetas – Tänak tegi Neuville’ile tuule alla 3,7 ja Sordole 6,1 sekundiga. Täielik ülemvõim. Kellelgi ei jäänud kahtlustki, kes on kuningas. Prantsusmaa Sébastienide 15 aastat kestnud valitsemisaeg – Loeb võitis üheksa, Ogier kuus tiitlit – oli lõppenud.

Finišijoont ületades polnud Tänakul veel asjas selgust. Toyota spordidirektor Kaj Lindström viivitas paar sekundit – ju kruvis pinget ja tegi asja põnevamaks – ning hõikas siis kõrvaklappidesse: „Palju õnne, maailmameistrid!”

Läbi tule ja vee


Õnnitlused, patsutused ja kallistused autos. Tuhandete Eesti fännide kõrvulukustav võidukisa. Hüpe koos Järveojaga Toyota katusele, intervjuusse paisatud esimesed emotsioonid... „Tulla maailmameistriks on olnud mu elu siht, nii et võite ette kujutada, millised tunded minus valitsevad, aga ilmselt te seda ei suuda. Mida rohkem siin eestlasi oli, seda suurem surve mulle, aga tänud tiimile, see on olnud vägev. Ema ütles eile, et kui Ott midagi tahab, siis ta selle saab – ja nii läkski!”

Siis šampanjadušš ja kojusõit, nüüd juba maailma kiireima autojuhina. Rallipargi väravas uued võimsad emotsioonid. Kohtumine vanematega, südamlikud embused, poetatud pisarad... Käesurumised, kallistamised sõitjatega, tiimi liikmetega...

„Tohutu kergendus ja vabanemine,” tunnistas Tänak paar tundi pärast võidukat finišit. „Adrenaliin pole siiski veel lahtunud, aga olen pilvedes. Ehk on Sordol õigus, et ma suitsetan midagi.”

Tänak kordas, et on väikesest peale tšempionitiitli poole liikunud ja tunnistas, et tegelikult oli tal pinge peal juba mitu head viimast aastat. „Teadsin, et pean meistriks tulema ja eesmärgi täitma. Selle nimel on palju ära antud. Isiklik elu on kannatanud. Kõik see aeg, mis me rallisõidu tõttu kodust eemal veedame... Sõbrad, pere, kool – kõigest, millest loobunud oleme, on olnud selle tiitli nimel. Tegelikult on kõik minu pere liikmed pidanud paljust ära ütlema – kodus tehti kõik selle hüvanguks, et saaksin võidu sõita, minu õel polnud minu ees eeliseid ja kõik see tekitas stressi. Oleme elus väga palju ära andnud ja et see võlg täna tagasi maksti, on väga oluline.”

Ott Tänak: „Mulle ei tule midagi lihtsalt, pean käima läbi tulest ja veest.”

Maailmameistriks olemise tundega harjumine võtab kindlasti aega, tõdes Tänak. Ent kas teist-kolmandat-neljandat tiitlit võita on kergem? „Ei usu, see on alati keeruline. Mulle ei tule midagi lihtsalt, pean käima läbi tulest ja veest,” vastas Täna tüünelt. „Aga suurem pinge on nüüd maas. Kogemus on olemas, kuidas seda teha. Samamoodi oli see esimese rallivõidu puhul. Keeruline oli enda jaoks lahti mõtestada, kuidas see kõik peaks sujuma. Kuid nagu iga asjaga – õpime ja saame paremaks. Mul on veel palju areneda.”

Ja mõistagi ei unustanud Tänak kaardilugejat. „Martinil oli suur osa selles võidus,” tänas ta südamest. „Sul peavad partneriga olema autos väga head suhted.”

Film „Tänak. The Movie”, muide, saavat uue lõpu. Võiduka.

Kuuekordne ralli maailmameister Sébastien Ogier oskab kogenud mehena tundeid varjata. Ta manab näole midagi naeratuselaadset, kui tunnistab, et ükskord pidi 15 aastat kestnud Prantsusmaa Sébastienide – tema ja Loebi – ajastu lõppema.

Kusjuures Tänaku ajastu algas äärmiselt stiilselt, tunnistas Ogier: „Startida esimesena kruusal, siis pikk nädalavahetus – tean neid tundeid, kui tiitel mängus – ja siis sõita punktikatsel välja selline aeg... Tema võit oli tõesti stiilne.”

„Olen kurb, et ei suutnud meistritiitlit võita, ent just Ott Tänak oli õige mees meie ajastut lõpetama,” sõnas Ogier. „Pärast meie jama roolivõimendiga Kataloonia ralli esimesel päeval oli loogiline, et Tänak kroonitakse tšempioniks. Samas oleme pika valitsemisaja üle uhked.”

Miks just Tänak?

„Ta on väga kiire ja tegi tänavu kõigist meist palju vähem vigu – sellest piisab tiitliks täiesti,” selgitas Ogier. „Mina andsin sel aastal endast kõigest parima, kuid seda oli vähe. Aga homme on uus päev ja varsti algab uus hooaeg...”

Nüüd on Tänakul vundament järgmisteks tšempionitiitliteks laotud, arvas Ogier: „Esimene võit on vaimselt raskem, aga võin kinnitada, et järgmisedki ei tule kergelt.”

1. Thierry Neuville (Hyundai), 2. Ott Tänak (Toyota) +17,2, 3. Dani Sordo (Hyundai) +17,6, 4. Sebastien Loeb (Hyundai) +53,9, 5. Jari-Matti Latvala (Toyota) +1.00,2, 6. Elfyn Evans (Ford) +1.14,2

MMi üldseis

1. Ott Tänak 263, 2. Thierry Neuville 227, 3. Sebastien Ogier 217, 4. Andteas Mikkelsen 102, 5. Elfyn Evans 102, 6. Kris Meeke 98