Ferrari järel F1 sarja edukuselt teine meeskond, mida on kogu selle eksistentsi jooksul juhitud kui perefirmat, tuli möödunud nädalal välja pommuudisega, teatades, et on meeskonna ja selle heaks töötavate inimeste päästmise nimel uute investorite otsinguil. Inglismaal Grove’is asuvale tiimi tehasele pole veel küll „MÜÜA” silti külge löödud, kuid kaalutavad variandid varieeruvat vähemusaktsiate müümisest kuni tiimi täielikult uute omanike kätesse andmiseni. Kui rakendub viimane stsenaarium, võidakse Williamsi pärandiga teha mida iganes ning Sir Frank Williamsi nimi ja elutöö vajub igaveseks unustuse hõlma.

Eelmise nädala reedel kinnitas küll tiimi juhtiv Claire Williams videokonverentsil ajakirjanikele, et nimi jääb alles, kuid garantiid tema sõnadele pole. „Liiga vara on veel spekuleerida, kuidas tiimi tulevikus nimetatakse. Williamsi perekond tahaks kindlasti näha oma nime vormel ühega seotuna,” sõnas Claire. „Praegu on tähtis kindlustada meeskonna tulevik. Oleme viimastel kuudel astunud samme, et tagada Williamsile parim positsioon nii konkurentsivõime kui ka finantside poolest ning see on vaid järgmine samm selles protsessis.”

Selle meeleheitliku sammuni, millele tema 78-aastane tetrapleegikust isa seni on vastu seisnud, viis ettevõtte möödunud aasta 13 miljoni naela suurune kahjum ning karta võib, et koroonakriis tõmbab tiimi rahaliselt veelgi sügavamale sohu. 2018. aastal näitas Williams Grand Prix Holdings veel 12,9-miljonilist kasumit. Müügiuudisega samal päeval jäi Williams ilma ka oma nimisponsorist, telekommunikatsioonifirmast ROKiT Williamsist. Pole teada, kas need kaks uudist on omavahel seotud või sattusid ühele päevale juhuslikult. Lisaks on Williamsil kaelas 45 miljoni naelsterlingi suurune võlakoorem, mille tagatiseks on firma kogu maine vara koos tehase ja 112 ajaloolise masinaga ning F1 sarjas osalemiseks vajalik leping.

Uue investori soovib Claire Williams leida kolme-nelja kuuga ning teda abistab selles aktiivselt F1 endine boss Bernie Ecclestone. Ühtegi konkreetset pakkumist pole seni tehtud, kuid paari potentsiaalse kosilasega käivat läbirääkimised. Üks asjast huvitatud konsortsium ütles ajalehele Daily Mail, et kui nad ametliku pakkumiseni jõuavad, sisaldab see Williamsi nime alles jätmist. Tegemist on sama grupiga, kes uuris Williamsite juures maad juba eelmise aasta lõpus. Tiimi investeerides oleksid nad jätnud Frank Williamsi de facto selle pealikuks, nagu ta praegugi on, kuid Claire oleks pidanud kõrvale astuma ja tegema ruumi uutele juhtidele. See pakkumine lükati pikemalt mõtlemata tagasi.

Kuidas Williamsi aktsiad praegu jagunevad?
51,3% kuulub Frank Williamsile, 9,3% teisele tiimi asutajale Patrick Headile, 11,7% Ameerika ärimehele Brad Hollingerile, 24,1% on avalikult kaubeldavad ning 3,6% kuulub ettevõtte oma töötajatele. Eile tuli uudis, et 5 % Williamsi aktsiatest omandas Mercedese tiimipealik Toto Wolff. Pole veel avalikustatud, kellel osakuid vähemaks jäi.


Tolm tuleb maha pühkida

Williamsi allakäiku analüüsides on tõdetud, et ühest põhjust sellele, miks pärast 1997. aastat asjad hapuks hakkasid minema, ei saa välja tuua, kuid laias laastus taanduvad need kõik Williamsite oskamatusele või tahtmatusele ajaga kaasas käia ning juhtimisvigadele. Viimasena Williamsi roolis maailmameistriks tulnud Jacques Villeneuve tõi 2018. aastal ühes intervjuus välja, et üks suuremaid möödalaske oli 2013. aastal Claire’i, mitte Franki poja Jonathani tiimipealiku ametisse panemine. Pärast seda pole õe ja venna vahel sooje suhteid olnud.

Claire Williams pole paljude arvates Williamsi F1 tiimi juhtimisega hakkama saanud.
Foto: REUTERS/SCANPIX


„Tundub, et Frank Williams ega tema tütar pole suutnud tiimi kaasaegselt juhtida,” ütles kurva tõe hiljuti avalikult välja ka endine Williamsi piloot Ralf Schumacher. „Nende juhtimisstiilis on palju asju valesti. Kui Frank ja Claire täielikult tagasi astuvad ja uus investor pardale tuuakse, usun, et nende võidusõidutiim on endiselt tasemel. Kui mul oleks õiged partnerid ja raha, võtaksin sellest kohe osa. Kuid Williamsilt tuleb tolm korralikult maha pühkida.”

Ei läinud ajaga kaasa

Asjatundjad ütlevad, et Williamsi allakäigutrepp sai alguse juba enne sajandivahetust, kui hakkas kehtima 1998.-2007. aastani vormel 1 suundasid määranud Concordia leping. Tegemist oli esimese lepinguga, millesse oli esimest korda lisaks tiimidele ja rahvusvahelisele autoliidule segatud ka kolmas osapool ehk antud juhul sarja reklaamiõigusi omav Bernie Ecclestone. Nähes, et varasema 85 protsendi asemel jagatakse tiimide vahel sarja tuludest ära vaid 23 ning ülejäänud läheb Bernie taskusse, müüdi enamus tiimidest suurtemale korporatsioonidele. Williams ei läinud kaasa ka 2009. aastal alanud tütarmeeskondade loomise tralliga, mis on välja viinud selleni, et tänaseks on 70 % tiimidest otseselt või varjatult kas kellelegi tütreks või emaks ning vaid kolm – Renault, McLaren ja Williams – toimetavad omapäi. Neist kolmest on Williams ainus, kellel pole mõne autotootja tehase tuge ega oma mootorit. Ning kui siia mudelisse lisada veel fakt, et F1 tulude jaotamise süsteem on tänu tulemuspõhisusele niigi suurtemate poole kaldu, on üldse ime, et Williams veel pille lõplikult kotti pole pannud.

43 aastat vormelidünastiat
Esimene grand prix: 1977 Hispaania GP
Sõite kokku: 727
Konstruktorite karikaid: 9 (1980, 1981, 1986, 1987, 1992, 1993, 1994, 1996, 1997)
Maailmameistriks tulnud piloodid:
Alan Jones (1980), Keke Rosberg (1982), Nelson Piquet (1987), Nigel Mansell (1992), Alain Prost (1993), Damon Hill (1996), Jaques Villeneuve (1997).
Esimene GP võit: 1979 Suurbritannia GP (Alan Jones)
Viimane GP võit: 2012 Hispaania GP (Pastor Maldonado)
Viimane poodium: 2017 Aserbaidžaani GP (Lance Stroll)

Mis mängu mängib Toto Wolff?

„Kellele selline sõitjaterivi lõppu langenud meeskond üldse huvi peaks pakkuma?” võiks küsida. Eriti veel praegu, mil uus majanduskriis on tundlikuks muutnud ka kõige varakamad meie seast. Tegelikult võiks Williams – või ükskõik milline tagumise otsa meeskond – olla praegu atraktiivsem müügiartikkel kui kunagi varem, sest 2021. aastast kehtima hakkavate regulatsioonide – kulude ülempiir ja aerodünaamiliste testide piirang – valguses peaksid jõudude vahekorrad märgatavalt ühtlustuma.

„Maailm saab (peale koroonakriisi) olema hoopis teine paik, kuid ma olen kindel, et sponsorid on meie spordist endiselt huvitatud, eriti kui seda sporti ootavad veel suured muutused uute ja paremat tehniliste reeglite näol. See peaks suurte brändide huvi - võimaluse vastu end näidata ja Williamsiga seda teekonda kaasa teha – äratama küll,” usub Claire Williams.

Spekuleeritud on mitmete ärimeestega. Kõige tõenäolisemaks ostjaks peetakse Kanada miljardäri Michael Latifit, läbi kelle võidusõidufirma Latrus on tiimile pangalaen võetud ning kelle enda poeb tänavu Williamsi autos istub. Tõsisemast investeeringust võiks huvitatud olla ka teine Kanada miljardär Sylvan Adams, kes toetab rahaliselt Williamsi uut testisõitjat Roy Nissanyt. Sel nädalal tegi põneva käigu ka Mercedese tiimiboss Toto Wolff, kes ostis viis protsenti Williamsi aktsiatest, lahvatades spekulatsioonid, nagu omandanuks ta sellega eelisõiguse suurema osaluse saamiseks, kui lõpuks huvilisi rohkem peaks tekkima. Sellise stsenaariumi puhul on võimalik, et ta paneb tiimipealikuks oma naise Susie Wolffi, kes hiljuti lahkus vormel E meeskonna Venturi Racing tiimibossi kohalt.

Boris Rotenberg ja tema alluvuses töötav endine F1 piloot ja praegune mänedžer Mika Salo.
Foto: PA Pictures/Scanpix


Potentsiaalsete investorite ringi kuulub ka mitmeid venelasi, kelle huvi võiks olla Venemaa sõitjate osakaalu suurendamine F1-s. Isiklikud huvid võivad olla mängus näiteks miljardär Dmitri Mazepin, kelle poeg Nikita kihutab vormel 2 sarjas. Mazepin püüdis 2018. aastal osta Force India tiimi, kuid pidi lõpuks tunnistama kaotust Lawrence Strollile ja tema partneritele.

Võimalik, et F1 ärisse üritab uuesti siseneda ka Standardi viina ja Standardi panga asutaja Roustam Tariko, kes varasemalt on proovinud ebaõnnestunult osta Jordani ja Minardi tiime.
Vormelimaailmaga on juba otsapidi seotud SMP panga asutaja Boris Rotenberg, kellele kuulub agentuur SMP Racing, mille tiiva all tegutseb endine Williamsi piloot Sergei Sirotkin. Viimane on hiljuti kuulutanud, et tahab 2021. aastal uuesti F1 sõitjakohta püüda. Rotenbergi saamisega Williamsi omanikuks saades ei tohiks see tal just ülearu raskeks osutuda.