Möödunud aastal sõitis Harri teist hooaega Inglismaal Cab Screens Deos Group Honda meeskonnas ning võitis vaatamata hooaja jooksul tekkinud kahele vigastusele MX Nationals Pro MX1 klassis meistritiitli.

Tänavugi sõidab Harri samas meeskonnas ja lisaks MX National sarjale püüab ka British ACU meistrisarjas esikohta, kus eelmisel aastal kaks etappi vahele jäi ja tuli neljas koht.

MM-sarja naaseks Kullas ainult tugevas tiimis

Harri sõitis oma esimese täishooaja motokrossi MM-il 2010. aastal Itaalia Gariboldi Racing meeskonnas. MX2-klassi kokkuvõttes oli ta üheteistkümnes. 2011. hooaja lõpetas ta üheksandana. 2012. aastal sõitis Harri Belgia Rockstar Energy Suzuki Europe tehasemeeskonnas, kuid vigastas juulis Rootsi etapil põlve, jättis ülejäänud hooaja vahele ja sai lõpuks 18. koha. 2013. aastaks naasis ta Gariboldi Racingusse, kuid siirdus juunis Eesti Sahkar Racing meeskonda, lõpetades hooaja 15. kohal.

“Tänaseks olen MM-sarjas sõitmisest huvitatud ainult tehasetiimis või tugeva tehase toega tiimis,” räägib Harri. Aastate jooksul on ta läbi käinud nii tehase- kui ka eratiime ning ütleb, et ei ole leidnud MM-il erameeskonda, kus koostöö sujuks nii, nagu tehasetiimis ja oleks võimalik sõita samu tulemusi.

“Mulle meeldib, kui tiim töötab minu jaoks sama palju kui mina nende jaoks ning kõigil on arusaam, et kõrgete kohtade eest võitlemiseks on vaja teha väga palju rasket tööd,” lisab ta. Ka sel aastal teeb Harri kaasa mõned MM-etapid radadel, mis talle meeldivad. “Kui need võistlused lähevad edukalt ning tean, et olen andnud endast 100%, on mul selle üle väga hea meel,” selgitab Harri. “Kui aga tulemus ei ole päris see, mida lootsin, siis ei põe ma sellepärast veel päevi peale võistlust. Päeva lõpuks tean, mis tingimustel sõidavad mehed esikümnes ning mis tingimused on minul.”

2020 hooaja sihiks on võit Inglismaal

Teist hooaega sõidab Harri Cab Screens Deos Group Honda meeskonnas kahes Inglismaa tipp sarjas. Nii MX Nationals sarjas kui ACU Briti meistrivõistlustel püüab ta esikohta.

Kuna Briti MV-l osalevad kõik MM-i kaasa tegevad kohalikud sõitjad, on seal kindlasti rohkem publikut. Seega on Briti meistrisari ka natuke kõvema tasemega. Päevad on väga tempokad ja raja ääres väga muud ei jõua toimuda peale sõitude.

MX Nationals sarjas, mille Harri 2019. aastal võitis, on rohkem klasse ja päev on pikem ning publik koosneb pigem perekondadest ja tiimide liikmetest.

“Olen Inglismaal sõites väga rahul. Mul on Inglismaa mõistes suurepärane tiim, kes on huvitatud arenemisest ning koos oleme juba väga häid lahendusi leidnud. Julgen isegi öelda, et tegu on minu senise parima eratiimiga,” kiidab Harri.

Sama kinnitab ka meeskonna juht Lee Webber. “Me pole kunagi üksteisele midagi teravalt öelnud, kuna soovime mõlemad kirglikult edu saavutada,” ütleb ta. “Nüüd, kui oleme aasta koos töötanud, saan ma Harrile sõidu osas ja nendes küsimustes, kus tal on minu meelest veel arenguruumi, rohkem nõu anda. Kuid olgu heas või halvas, ma olen Harriga alati aus ning olen kindel, et ta hindab seda.”

Meeskond ja sõitja nõuavad endalt palju

Webber meenutab, et kohtas Harrit esmakordselt 2018. aasta Asseni MM-etapil ning kahe kuu pärast oli leping 2019. aastaks sõlmitud. “Otsisin sõitjat, kes oleks Briti meistrivõistlustega ja radadega tuttav ning sõidaks tippkonkurentsis,” selgitab ta. “Kui aus olla, siis polnud Harri mu esimene valik. Olin paari teise sõitjaga kontakti võtnud, kuid need suhted ei arenenud edasi, nii et ühel päeval autoga sõites tuli Harri nimi mulle lihtsalt uuesti meelde.”

Webber helistas esmalt Harri endisele tiimijuhile Mark Chamberlinile, kes kinnitas, et koostöö Harriga sujub suurepäraselt, ja sealt arenes suhe Harriga väga kiiresti edasi. “Esimesel aastal võitsime seitsmelt Briti MV etapilt viis poodiumikohta ning saime üsna veenvalt MX Nationals tiitli,” on Webber möödunud aastaga rahul.

Nii meeskonna kui Harri nõudmised iseendale ja eesmärgid on kõrged. “Kahtlemata on Harri iseenda suhtes nõudlikum kui meeskonna vastu ning võib tunda üsna tugevat pettumust, kui teab, et ei saavutanud seda, milleks ta võimeline on,” lisab Webber.

Parim meeskond ja parim tulemus MM-il

Harri on sõitnud väga erinevates meeskondades ning tema parim mälestus on aastast 2015, kui ta sai poole hooaja pealt liituda Husqvarna tehasetiimiga ning suutis ainult nädal aega peale testimist Kegumsis, Lätis poodiumile sõita. “Selles tiimis sujus kõik väga hästi. Mul oli suurepärane mehaanik, prantslane Gaetan Bertaut, kellega esimesest nädalast alates oli väga hea tööalane klapp ja mõistmine. Tema tegeleb siiani minu amortide hooldusega ning temast on saanud üks mu parimaid sõpru,” meenutab Harri. Erameeskondadest peab ta seni parimaks oma praegust, Cab Screens Honda tiimi Inglismaal.

Halvim kogemus pärineb aga samuti 2015. aastast. “Hooaega alustasin Inglismaal Suzukiga sõites ning selles tiimis ei sujunud asjad minu jaoks kohe üldse, millest tulenevalt olid ka tulemused väga kehvad. Tiimi pealik on väga tore mees ning olen siiani talle väga tänulik, et ta mind poole hooaja pealt Husqvarnasse lubas,” räägib Harri.

Harri tunnistab, et on paljudes asjades perfektsionist ning seetõttu meeskonna suhtes võib-olla pisut nõudlikum kui sõitjad üldiselt. “Kuid ma ei ole kellegagi sildu põletanud ega tüliga lahku läinud,” lisab ta. “Saan kõikide oma endiste tiimidega siiani väga hästi läbi ning olen saanud endale väärt tutvuseid ja sõpru kogu eluks.”

Eesti publik läheb rohkem hasarti kui soomlased

Kui võimalik, on Harri alati rajal ka Eestis toimuvatel võistlustel.

“Eestis on palju radu, mis pakuvad naudingut, kui tingimused on head. Viimastel aastatel on enim sõidumõnu pakkunud Kiviõli rada,” räägib Harri. Tema sõnul on Eesti rajad Euroopas võistlemise jaoks kahjuks liiga lihtsad ning ainult Eesti radadel treenides Euroopas kiireks ei saa.

Praegugi viibib Harri koos lapsepõlvesõbra Priit Rätsepa ja juhendatava Jörgen-Matthias Talvikuga Prantsusmaal ning mujal Euroopas treening- ja võistlusreisil. Nädalavahetusel tuli ta Prantsusmaal Sommiers’is toimunud rahvusvahelisel motokrossil kolmandaks.

Kui võrrelda mõlema Harri koduriigi, Eesti ja Soome publikut, siis tunduvad Eesti pealtvaatajad Harrile avatumad, lähevad kiiremini hasarti ning elavad rohkem kaasa, samuti on eestlane bokside vahel julgem suhtleja. Soomlane hoiab tema sõnul rohkem omaette ning on tagasihoidlikum.

Rahvuste krossil nii Soome kui Eesti esindajana

Üks 2019. aasta ägedamaid hetki Eesti motospordis oli Harri holeshot Rahvuste krossi teises sõidus ning koos Tanel Leoki ja Priit Rätsepaga ülirasketes tingimustes kokkuvõttes võidetud neljas koht.

Harri heitlusele titaanidega elasid nii kohapeal kui ekraanide taga kaasa kõik Eesti fännid. “Harri, ära lase mööda!!!” karjusid tulevased krossistaarid Viimsis suure ekraani ees oma hääled kähedaks. Harri ütleb ka ise, et holeshot’i võidust veel ägedam oli vaadata kõigi nende fännide kirglikku kaasaelamist.

Rahvuste krossil on Harri sõitnud nii Eesti kui Soome meeskonna koosseisus. “Mõlemad föderatsioonid on olnud väga huvitatud Rahvuste krossil osalemisest. Soomlased kutsuvad mind siiani igal aastal oma meeskonda, kuid olen viimased aastad otsustanud siiski Eesti kasuks,” räägib Harri. “Soomes on motokrossi tase hetkel natukene lahjem ning nende meeskonnas sõites võitleksime eelkõige finaalikoha pärast. Eesti tiimiga on samuti esimene eesmärk finaali saada, ent kui seal juba oleme, siis Team Estoniaga on võimalik juba natukene kõrgemate kohtade eest võidelda.”

Tõepoolest, nii 2015. kui 2019. aastal tuli Harri Eesti meeskonna koosseisus Rahvuste krossil neljandaks. Küsimusele, kas ta tuleb kunagi Team Estoniaga Rahvuste krossil poodiumile, vastab Harri, et sellel võistlusel on nii palju nüansse, mis poodiumile tulemist mõjutavad, et seda on võimatu ennustada.

Annab kogemused tulevikulootustele edasi

Harril on suur huvi aidata Eesti ja Soome tulevasi sõitjaid. “Olen aastatega saanud palju kogemusi ja õppetunde nii omast käest kui ka teisi jälgides ning kindlasti tahan seda järgnevate põlvkondadega jagada,” ütleb ta.

17-aastane Jörgen-Matthias Talviku, kellega Harri juba paar aastat koostööd teeb, võiks tema meelest lähitulevikus olla järgmine tipp sõitja Eestist. “Olen proovinud arendada tema füüsilist- ja sõiduvormi, kui ka jagada oma kogemusi tiimidega suhtlemisel ja üleüldse tutvustanud lähemalt tippsportlase elu. Eelmise aasta lõpus võtsin ta Inglismaale võistlustele kaasa ning tänu sellele avanes Jörgen-Matthiasel võimalus sõita sel aastal Inglismaa ASA United Husqvarna meeskonnas.”

“Harri on tark ja osav sõidumees, kellel on palju kogemusi, mida ta minuga lahkelt jagab,” ütleb Talviku. “Ta on mind õpetanud paremini rada lugema ja trajektoore valima. Samuti sõidu- ja starditehnikat ning asendeid tsiklil.” Noormees lisab, et vanem kolleeg õpetab talle neid väikseid nippe, millest tal polnud varem aimugi, kuid mis suures mängus väga palju loevad.

“Aga ma pole Harrilt õppinud ainult motokrossi, vaid ka igapäevaelu korraldamist. Näiteks, et aega jääks üle või saaks oma asjadega hakkama,” lisab Talviku. “Oleme head sõbrad ja puutume tihti kokku. Ta leiab minu jaoks isegi väsinuna aega. Mulle meeldib, et ta on suhteliselt avameelne, kuid samas konkreetne ja kui vaja, ka karm. Ja muidugi meeldib tema sujuv sõidustiil, mida võikski vaatama jääda!”

Puhkus ja tipptasemel füüsiline vorm

Oma karjääris on Harril olnud omajagu vigastusi, eelmiselgi hooajal tegi ta kõigepealt Eesti MV avaetapil viga seljale ning hooaja keskel sai maastikurattaga treenides viga abaluu.

Aastatega on Harri enda ümber kogunud tugivõrgustiku, kes aitavad vigastustest kiiresti ja tõhusalt taastuda. Alates meedikust Külvar Mandist ning lõpetades füsioterapeut Svea Milleri ja laserravi spetsialisti ja massööri Sten Õispuuga. “Suuremate vigastuste puhul on mind opereerinud Belgia arst dr Toon Claes ning mõlemad põlved tegi Saksamaal korda dr Richter.”

“Aastatega olen aru saanud, et kui keha ja vaim on tõesti väsinud, siis ei ole hullu, kui hooaja keskel jääb üks sõidu trenn vahele,” ütleb Harri..” Parem üks päev sõitmisest puhata, kui olla rajal nii endale kui teistele ohuks.” Lisaks on Harrile väga oluline füüsiline ettevalmistus ning enda füüsiliselt tugevas vormis hoidmine. “Kui füüsis on nõrk, ei suuda sõitja enam mootorratast valitseda.”

“Isa elas ainult minu krossikarjääri nimel”

Harri vanemad kolisid 90ndatel Soome. Harri sündis Helsingis, käis Soomes lasteaias ja koolis. Kuid suved veetis Eestis. Isa Harry sõitis krossi ja 3-selt proovis ka väike Harri esimest korda tsiklit, püsivalt hakkas ta sõitma 7-aastaselt.

“Ilma pere toetuse ja isa juhenduseta poleks ma kindlasti nii kaugele jõudnud,” ütleb Harri. “Noorena korraldasid ema ja Janek minu reisid ning rajakõrvalised toimetused ja isa elas ainult minu motokrossi karjääri edendamise nimel alates sellest ajast, kui esimest korda tsikli selga istusin.”

Oma kogemusest ütleb Harri, et ilma isa ja ülejäänud pere toetuseta pole lapsena võimalik motokrossi sõita. Selles isa-poja ühisettevõtmistes on kahtlemata oma head ja vead. “Positiivne on kindlasti see, et isa teab oma lapse nõrkusi ja tugevusi kõige paremini,” hindab Harri. “Samas panustavad isad motokrossi väga palju oma aega ja raha ning sellest tulenevalt loodetakse, et ka laps annab endast alati 100% ja teeb võistlustel häid tulemusi. Sellest võivad kohati kasvada välja pinged ning karmid väljaütlemised.”

“Sõpradele olen oma elus kindlasti vähem aega pühendanud, kui seda tavaliselt tehakse. Sünnipäevadelt ja koosviibimistelt olen enamasti pidanud puuduma, kuid hooaja lõpus leian ka sõprade jaoks aega,” ütleb ta. Kuigi paljud sõbrad on siiski motokrossiga seotud ning nendega saab koos olla sellega seoses.

“Väga tore punt sõpru on mul tekkinud korvpalli seltskonnast ja kui vähegi võimalik, elan nende mängudele ekraani taga kaasa ning võimalusel üritan ikka ka kohapeal vaatamas käia,” lisab Harri.

Unistab AMA sarjas ja Austraalias võistlemisest

Üheks Harri unistuseks on sõita USA AMA-sarjas mõni etapp. “Eelmisel aastal oli see juba väga lähedal, kuid Eesti meistrivõistlustel saadud seljavigastuse tõttu pidin AMA võistluse vahele jätma,” räägib Harri. “Väga lahe oleks kaasa teha ka Daytona Superkrossi etapp, samuti olen palju mõelnud Austraalias võistlemisele,” lisab Harri.

Tuleval nädalavahetusel on Harri Kullas stardis Valkenswaardi MM-etapil. Suurbritannias algab tema hooaeg 15. märtsil. Eesti meistrivõistlustel on ta ilmselt stardis teisel, 16. mail Karksi-Nuias toimuval etapil.

“Harri teeb räigelt palju tööd”

Priit Rätsep tunneb Harrit lapsest saadik - nad on Lääne-Virumaalt samast kandist pärit. Kõik suved veedeti ühiselt rajal. Priit on küll paar aastakäiku vanem, nii et nad koos starti kuigivõrd ei sattunud - kui Priit oli juba 85-kuubikulisel, sõitis Harri veel 65cc klassis jne.

“85se lõpus ja 125se alguses läks Harri jõudsalt eest ära,” meenutab Priit. “Tal olid soodsad tingimused, sai talvel pikalt Hispaanias treenida.”

Aga Priidu sõnul ei erinenud mitte ainult Harri treeningvõimalused, vaid ka tema töömeetodid ja võitlusvaim on sõbra sõnul “päris räiged”. Priit meenutab oma viimast täishooaega, kui meeskond tema eest suure töö ära tegi ja Priidul jäi üle vaid treenida ja võistelda - Harri pidi palju rohkem ise pingutama, kuid oli sageli ikka kiirem.

“Aga me kõik teeme seda hea meele ja armastusega,” pole pingutus Priidu sõnul sugugi raske, kui ala tõeliselt armastada.

Mõne aasta eest oli Priit Harrile ühel Prantsusmaa võistlusel ka mehaanikuks - päev nägi siis selliselt välja, et peale hommikusööki toimus viis starti ja järgmine kord sai söömiseks mahti alles õhtul. “Sõitjana on Harri nõudlikum kui enamus, temal peab kõik perfektne olema ja ta pühendab selle saavutamisele palju aega.”

Varem võrreldi Harrit diiselmootoriga: kui ta veel kogu MM-sarja kaasa tegi, oli Harril raskusi enda käimasaamisega, aga seda piiri vastas ei ole, kui kaua ta sõita jaksab. “Nüüd on Harril alguspurakad ka juba päris head,” lisab Priit. Seda näitab kasvõi möödunud aasta Rahvuste krossi holeshot’i võit.

“Harri sõidunälg on siiamaani väga suur ja heale rajale jõudes lähevad tal silmad särama,” räägib Priit. Hetkel on nad koos Prantsusmaal laagris ja viimaste nädalategi jooksul on sõber seda sära Harri silmis mitmel korral näinud.

Harri Kullase teekond
2019 Rahvuste krossil Team Estoniat esindades sõitudes 4. ja 12. koht, Team Estonia kokkuvõttes 4. Koht. Esimene eestlane kes võitnud rahvuste krossil ametliku stardivõidu.
2019 Briti Meistrivõistlustel aasta kokkuvõttes 4. koht (kaks etappi jäi vahele)
2019 Briti MX Nationals sarjas aasta kokkuvõttes 1. koht
2018 Rahvuste krossil Team Estoniat esindades sõitudes 7. ja 12. koht
2018 Eesti meistrivõistlustel MX1 klass 3. koht (esimene etapp jäi vahele, kõik ülejäänud sõidud võitis ülekaalukalt)
2018 Hispaania meistrivõistlustel 2. koht
2018 Hollandi Superkrossil 2.koht
2017 ADACi Superkrossil 2. koht
2017 MMil parim tulemus MX1 klassis 10.
2013-2019 Tampere Superkrossil 1. koht
2016 ADAC MX Masters kokkuvõttes 2. koht
2016 Eesti meistrivõistlustel kokkuvõttes 2. koht. (esimene EMV etapp jäi vahele)
2015 Rahvuste krossil Team Estoniaga 4. koht
2015 Motokrossi MM-ilt parim tulemus Kegumsi etapil MX2 klassis 3. koht
2015 Eesti meistrivõistluste esimesel etapil MX1 klassis 1. koht (ainus kross Eestis sel aastal)
2014 Eesti meistrivõistlustel MX2 klassis 2. koht (esimene EMV etapp jäi vahele, edasi võitis kõik sõidud)
2014 Motokrossi maailmameistrivõistlustel parim tulemus 11.
2013 Motokrossi maailmameistrivõistlustel kokku 15.
2013 Itaalia meistrivõistlustel kokku 2.
2012 Motokrossi maailmameistrivõistlustel kokku 18. (vigastus poole hooaja pealt)
2011 Motokrossi maailmameistrivõistlustel kokku 9. (vigastus enne hooaja lõppu)
2011 Motokrossi maailmameistrivõistlustel parim tulemus 4.
2010 Motokrossi maailmameistrivõistlustel kokku 11.
2008 Esimene Rahvuste kross Team Finland koosseisus, Harri oli siis 16-aastane
1999 Elu esimene motokross Räpinas (lõpetas sõidu eelviimasena)